Digitalisering: Smarte løsninger er ikke nok

Blue Dock strategi

I disse tider er digitalisering et populært ord. Det kan ikke blive digitalt nok. Og ja, der er utallige fordele ved at digitalisere arbejdspladser. Men det skal gøres på den rigtige måde. Ellers kan pengene risikere at blive spildt på IT-projekter, der måske i teorien er gode, men ikke fungerer i praksis.

Daglige rutiner og processer

Men hvordan er den rigtige måde? Når arbejdspladser skal digitaliseres, er det ikke nok blot at investere i en ny og fancy digital løsning. Det er selvfølgelig et vigtigt skridt på vejen. Men digitaliseringen slår ofte fejl, hvis den står alene. Der skal også tages højde for virksomhedskulturen og de daglige processer. Rutiner og processer er ofte så forankrede i virksomhedens identitet, at det kan være vanskeligt at indføre nye banebrydende initiativer – så som at indføre et nyt digitalt system.

Nogle virksomheder har været vant til at arbejde ud fra rutiner og processer, der ikke har haft et digitalt udgangspunkt. Her kan det være udfordrende at implementere en ny digital løsning for alle virksomhedens grene. Hvis ikke det bliver gjort på den helt rigtige måde, kan initiativet blive en fiasko. Pengene er spildt på et nyt digitalt system, der ikke fungerer i praksis.

Ikke bare udviklere

Hos Blue Dock ved vi, at det ikke er nok bare at pådutte medarbejderne eller ledelsen en ny digital løsning. Løsningen skal tilpasses virksomheden. Når en virksomhed efterspørger en digital løsning, bruger vi mange timer på andet end udvikling. Vi bruger meget tid i virksomheden. Vi vil forstå de behov og samtidig den kultur, som løsningen skal implementeres i. Vi lytter, går i dialog og giver vores bud.

Skræddersyede løsninger

Derfor laver vi udelukkende løsninger, der er tilpasset den hverdag og kultur, som de skal indgå i. Det er samtidig vigtigt, at virksomheden bliver klædt på til at implementere løsningen. Derfor giver vi vejledning i, hvordan løsningen bedst muligt kan udvikles og efterfølgende implementeres, så den passer til rutiner og daglige processer.

De bedste resultater ses der, hvor virksomheden ikke skal tilpasse sig IT-løsningen, men hvor løsningen tilpasser sig virksomheden.