Hele idéen med den moderne digitale arbejdsplads falder til jorden, hvis virksomheden ikke er helt skarp i deres strategi.
Overordnet set består den moderne digitale arbejdsplads af tre bærende elementer; Medarbejdere, processer og teknologi. Den digitale arbejdsplads består af meget mere end blot det nyeste intranet, og kræver ressourcer – både tid og penge. Det er ikke en knap, man kan tænde og slukke for efter behov, men en ændring i virksomheden.
Den digitale arbejdsplads skal give medarbejdere og ledelse værktøjer til at øge effektiviteten og opnå virksomhedens strategiske målsætning.
Det kan ske gennem forbedret kommunikation på et intranet, effektiviseret On-/off-Boarding system, ny servicedesk og meget andet. Dog bør virksomheden huske at effektiviten er minimal hvis medarbejderne og/ellereller processerne ikke følger den teknologiske udvikling.
Pointen er, at teknologi, processer og medarbejdere skal være aligned i deres måde at arbejde på, for at virksomheden kan opnå de største mulige fordele ved den digitale arbejdsplads.
Det kræver en klart defineret IT-strategi, men med respekt – for en strategi, der ikke tager højde for forandringer undervejs i processen, er dømt til at mislykkedes.
Implementering af teknologi i virksomheder bliver til stadighed mere vanskeligt, primært fordi udviklingen indenfor IT går så hurtigt. Virksomhedens medarbejdere har også udviklet sig, og behovet for kommunikation på intranet har ændret sig ift. for blot 5 år siden.
Der stilles til stadighed større krav til at have adgang til dokumenter, hvor som helst og når som helst.
Microsoft Yammer – virksomhedernes svar på Facebook – er også til stadighed et øget krav, for at imødekomme behovet om hurtig og effektiv kommunikation mellem ledelse og medarbejdere.